woensdag 7 oktober 2009

Vandaag.

Of ze nog nieuwe kleren zou kopen? En of ze die uitdoen vooraleer ze je verassen? Ze lacht en zegt dat ze dit nog nooit meegemaakt heeft. Vandaar al die vragen natuurlijk. Door mijn tranen lach ik mee en zeg dat ze haar gevoel voor humor nog niet kwijt is. Achteraf zegt haar moeder dat de begrafenisondernemer langs gaat komen. Ik ben gerustgesteld en weet dat ze op al haar vragen een antwoord zal krijgen.

Ze vraagt of we een verhaal willen vertellen op haar afscheidsdienst. Over haar jaren werken in de instelling. Bijna 22 jaar geleden begonnen we als jonge en geëngageerde mens bijna op dezelfde dag. Misschien moet jij mijn verhaal maar schrijven, zegt ze met haar ogen toe.

Ondertussen is het mondmasker helemaal nat en loopt het snot over mijn lippen.

Klotekanker.

Sorry, maar het is al wat ik denk op dit moment…

9 opmerkingen:

Sabine zei

moeilijk.... veel sterkte

als een mens zo positief kan blijven tot op het laatste, kan het niet anders dan dat de herinneringen schoon zijn

Lichtindeduisternis zei

Hè, wat vreselijk. Zo jong. Een moeder die afscheid moet nemen van haar kind. Ik krijg er koude rillingen van.

Tricky zei

klotekanker, indeed!
maar wat goed dat je haar blijft bezoeken, ook in die hele moeilijke laatste weken en dagen... ik weet zeker dat dat voor haar immens veel betekent! en dat het jou ook zal helpen om het een 'plaats' te geven...
sterkte meid!

Anoniem zei

Fijn dat je er voor haar kan zijn.
Dat ze in deze moeilijke momenten iemand heeft,
om niet alleen te zijn,
om niet alleen te sterven,
iemand om nog een klein belangrijk stukje weg te gaan.

Fluitenkruid zei

Wij hebben momenteel ook een terminaal zieke vriendin, het raakt je in elk hoekje van jezelf.

Elly S zei

Is ook vaak het eerste woord wat in mij opkomt... klotekanker.
Kan alleen maar zeggen dat ik het fijn vind dat je haar ook in deze moeilijke laatste periode blijft steunen.
Sterkte!

veerle zei

Wat een sterke vrouw,die nog zoveel humor gebruikt in haar laatste dagen.
Ik ben ervan overtuigd dat je er een mooi verhaal zal van maken.
Sterkte!

adelheid zei

Verdomme. Een heel groot hart zou ik je willen toezenden. Als het zou helpen.
Sterkte

zapnimf zei

Alles wat je over haar schreef (ik las achterstevoren) was even ontroerend.