woensdag 23 december 2009

Kerstwoorden.

Ze slaan er mee rond je oren. Met kerstsferen.

Er worden copieuze maaltijden klaargemaakt, overgoten met liters van het beste alcoholisch vocht. In de wandelgangen hoor ik exuberante feestbedragen de ronde doen. Een ‘gewoon’ feestelijk gedekte tafel is allang niet meer genoeg. Schitteringen van licht en illusies bedekken al wat lelijk en donker is.

Dit vraagt om een evaluatie op tijdtussendoorse wijze. Mijn binnenste, dat schreef ik u al eens, is gevuld met bekoorlijkheid in harmonie. Zowel tijdens deze Siberische weertoestanden als in de warmte van een lentetijd.

Maar een proteststem binnenin wordt elk jaar iets luider. Natuurlijk is het kostbaar al die wensen. Een deugd om naar de brievenbus te wandelen dezer dagen. Onverwachte kaartjes van mensen die je al maanden niet zag of hoorde.

Evenzeer ook wachten op woorden waarvan je weet dat ze ook deze kerst niet zullen komen. Dralen rond de telefoon omdat het nu eenmaal zo hoort om te bellen op kerst. Een mail die vastzit in de conceptenbox, sturen of niet? Boos en teleurgesteld en gemis en spijt, hoort dat eigenlijk wel op kerst?

Tja, ik schreef het u al eens. Nuchterheid is mijn deel in deze feesttijd. Toch wil ik op mijn beurt wensen de wereld insturen. De wijde wereld dan.

Wensen voor moeders die geen eten voor hun kinderen hebben. Wensen voor kinderen die dan weer geen ouders meer hebben. Wensen voor mensen die slachtoffers zijn van geweld en misdadigheid. Wensen voor mensen die geen liefde kunnen ontvangen, verstopt in een poel van zelfbeklag. Wensen voor een wereldbol in nood.

Laat mijn tijdtussendoorlijk kerstkantje u vooral niet van de wijs brengen. Ook hier is kalkoen in huis en de kerststronk al besteld bij onze vriend de bakker. Het feesttafelkleed, 1 euro in de kringloopwinkel, moet ik alleen nog even strijken.

Mooie dagen maken, daar komt het volgens mij op aan, zelfs in tijden van kerst. Van hieruit wens ik ze dan ook voor ieder van u.

10 opmerkingen:

Fluitenkruid zei

Mensen zijn al jaren de ware kerstgedachte kwijt.
Voor ons ook geen dure kadoos of overdadige maaltijden.
Ik heb wat overgemaakt naar het plaatselijke dierenasiel en ga genieten van deze vrije dagen met familie en mijn beestjes.
Fijne dagen! x Jannet

veerle zei

Die wijde wereld wordt vaak vergeten deze dagen, terwijl de kerstgedachte inderdaad net naar hen zou moeten uitgaan. Mooi dat je erbij stilstaat.
Maar ook voor jou en je familie een fijne en warme Kerst gewenst!

clara zei

Geniet van jullie samenzijn.

elke zei

ook voor jou en jullie: een waarlijk echt ouderwets gezellig kerstfeest gewenst!

Ebelien zei

Jij en je familie dan mooie warme gezellige dagen gewenst!

Sabine zei

Ik heb een beetje hetzelfde gevoel...
Bovendien is iets wensen één ding, het zelf in praktijk brengen is wat anders.
Vele mensen weten wel wat er echt toe doet in het leven, maar handelen er niet naar, en dat is wel jammer.
Maar toch...
Ik wens iedereen een plaats om thuis te komen.
Zo te horen heb jij die al gevonden... geniet ervan, samen met wie je lief is.
Fijne kerst gewenst

Mrs. T. zei

Fijne kerst!

Menck zei

Nuchterheid is ook ons deel, vooral nu mijn madam (lààt!) moet werken op Kerstavond en Kerstdag. De kalkoen haalt opgelucht adem te onzent.
Prettige feesten!

Tricky zei

ik ben het helemaal met je eens...
blij dat je hier even tijd voor maakt, ook, naast al het andere!
hopelijk heb je genoten van het samenzijn met wie je lief is...

zapnimf zei

Heel schoon, maar zoudt ge niet beter uw huis gaan kuisen? ;-)