donderdag 4 december 2008

Mensen zonder... iets.


Natte sneeuw voelt natter dan regen. Dat is mijn gevoel. De vrouw die met mij uit de parkeergarage stapt, zet een plastiekzak van de Aldi op haar hoofd. Ik kan mijn gezicht echt niet in de plooi houden als ik naar haar kijk. Zelf draai ik mijn lange sjaal rond en haast mij de stad in. Het lijstje moet absoluut afgewerkt worden.

Met druppels die aan mijn mond likken, stap ik de garage terug in en wil zo snel mogelijk naar huis. In de ondergrondse garage is het koud. Het stinkt er. Terwijl mijn voetstappen hol achterna klinken, maak ik een voorstelling van de groep mensen die ze laten overnachten in een garage. Ik hou mijn pas even in.

Met de beste bedoelingen maakten ze de garage winddicht en werden er plastiekzeilen op de grond gelegd. Om op te slapen. De temperatuur was er 13 graden. Ik snap het allemaal niet meer. Ik zag op het nieuws drie mensen aan één matras trekken... hier liggen er nog twee op zolder, dacht ik nog.

Wie moet de knoop voor deze mensen doorhakken en in godsnaam, waarom duurt het zolang? Je laat toch niet 'zomaar' je vaderland achter om in een ander continent te gaan vechten voor een verblijfplaats? Als onze administratie dan toch zo traag werkt, kunnen we dan die mensen tenminste geen menswaardig onderkomen geven?

Ik ben maar ik, iemand met af en toe wat tijdtussendoor, maar is er iets dat mij ontgaat waardoor ik dit niet kan verstaan?

5 opmerkingen:

annava zei

Als ik zo'n dingen zie dan stel ik me die vraag ook 'waarom moet het zolang duren?'. Leven in onzekerheid iséén van de vervelendste dingen.
Dat heb je weer mooi gezegd tijdtussendoor.

Anoniem zei

Zeker één van de grote tekorten in het asielbeleid is de veel te lange tijd van onzekerheid.
Daar kan men wel iets aan doen.
Leven op een karton of onder een plastieken zeil is ook mensonwaardig.
Moeilijk te begrijpen !

Anoniem zei

Ik denk dat datzelfde mij ook ontgaat. Het is niet te begrijpen dat die mensen niet menselijk kunnen onthaald worden hier.

Anoniem zei

Een zeer netelige situatie. Moest iedereen alleen de waarheid spreken, zou het vlugger opgelost kunnen zijn ...

Anoniem zei

een paar jaar geleden werd ik op straat aangehouden door een vrouw die handtekeningen verzamelde. Ik had haast, wie niet...maar goed, ik vroeg waar het voor was en toen begon ze haar verhaal, dat in Nederland, uitgeprocedeerde asielzoekers in de gevangenis worden gestopt en alsof dat niet al erg genoeg was, haar ging het om de kinderen, babies, peuters, opgroeiende kinderen achter gesloten tralies omdat hun ouders ooit een beter en veiliger leven voor de kids in gedachten hadden en dan eindigen die van niets wetende kindjes in de gevangenis...
ik heb met open mond zitten luisteren en stelde toen die ongelooflijk domme vraag: bedoelt u nou, dat dat hier in nederland is, daar geloof ik niets van...!!!
Maar hert was wel zo. Ik ben sindsdien wel met heel andere ogen naar de politiek gaan kijken. Als de overheid babies in de gevangenis kan stoppen, dan is diezelfde overheid tot ALLES in staat.!!!

sorry, dit moest me even van het hart.
groetjes, assyma