vrijdag 5 december 2008

Maria Juncal.

Flamenco is in essentie een diep gevoel en geen schools spel van pose en pasjes. De enige school voor flamenco is het leven zelf. Kwetsbaar en vrij.

De extase is een kerngegeven in de dans en ontstaat door wat ingewijden de 'duende' noemen. Een soort demon die tegenovergestelde gevoelens in zich verenigt, zodat een betraande lach glinstert over de samenvloeiing van pijn en geluk. Flamenco wil ogenschijnlijk onverenigbare tegenstellingen met elkaar verbinden. Hierin schuilt de impact van die Andalusische muziekritus.Hij verscheurt de ziel en voegt deze opnieuw samen in een schitterend ogenblik van bevrijding. In Andalucia noemt men dat extreme ogenblik de duende, de donkere ziel van de flamenco. (samenraapsel uit verschillende boeken)

Gaandeweg leer ik meer en meer over de flamenco en zo ook over het leven. Vanavond zie ik haar. Mijn lichaam en geest zijn er klaar voor, ik geef me over...

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Wij zijn 22 november geweest en heel eerlijk gezegd wist ik helemaal niets van flamenco, maar ik kan je verzekeren dat ik helemaal betoverd was en nu nog, nu ik dit artikeltje van jou lees, begint het bij mij weer te kriebelen, want die Maria heeft een onvergetelijke indruk op mij gemaakt.
Ik weet nu al dat je ontzettend gaat genieten

Tricky zei

twee collega's van me dansen flamenco, en ik vind het altijd heerlijk om naar te kijken...
ik hoorde ooit een voordracht over die 'duende' en het sprak me toen heel erg aan, de flamenco werd er nog mooier door... je gaat vast en zeker genieten...
tricky

Anoniem zei

Hopelijk was het alles (en nog meer) wat je ervan verwachtte.

Anoniem zei

Ik weet niets van flamenco maar ik denk dat het je een volledige lichamelijke en geestelijke vrijheid geeft.
Ik hoop dat je genoten hebt.