donderdag 7 augustus 2008

Stttt...


De huisgenoot maakt zich al een tijdje zorgen over mijn slaapgedrag. Terecht weliswaar.

Het begint bij moeilijk de slaap vinden.
Hersenspinsels van een hele dag worden opgespaard voor dit moment. Het lijkt een hele zorgenberg die laag per laag ontrafeld moet worden. Met een boek als reddingsboei kan ik het nog redden.
Langzaam wacht ik het moment af waarop mijn ogen zwaar worden. De juiste timing is heel belangrijk.
Niet te vroeg mijn boek wegleggen anders lig ik nog uren met mijn ogen wijd open in het donker te staren.

Eens in slaap droom ik wilde en dramatische dromen.
Donkere gangen, ijzeren klauwen en hoge drempels.

Elk geluid op de vroege morgen is genoeg om te ontwaken uit een diepe, comateuze slaap.
Als ik niet moet werken dwaal ik rustig door huis, tuin en keuken.
Koffie en stilte doen de rest.

Een tijd geleden was het rood licht.
Ik wilde hier toch wel iets aan veranderen.

Bij onze vriendelijke apotheker vroeg ik raad.
Geen drastische maatregelen. Ik vroeg hem een zacht en plantaardig slaappilletje.
Zonder kans op verslaving of zombieachtige toestanden tijdens de dag.
De huisgenoot deed ook een duit in het zakje en van hem kreeg ik een onvervalste ‘Dreamcatcher’.
Rest ons enkel nog de ochtend.
Mijn laat verjaardagscadeau prijkt op het nachtkastje.
Elke morgen gaat de zon nu zachtjes op en de vogels fluiten winter en zomer…

8 opmerkingen:

Anoniem zei

drugs uit olland, moet ge eens proberen!
hèèl plantaardig trouwens :-)

Elsje zei

mij helpt een bepaalde ontspanningsoefening die ik bij de zwangerschapsyoga leerde altijd. dus mijn tip: yoga! en dan niet van het 'leg-je-benen-in-je-nek-terwijl-je-op-handen-staat'-type maar ontspanningsyoga

Anoniem zei

Wat jij als laat verjaardagscadeautje kreeg, kreeg ik als Kerstcadeautje van manlief. Nu in de zomer merk ik er niet zoveel van, omdat ik door het zonlicht al makkelijker wakker word, maar in de winter is het een zegen.

Op een studiedag over slaapstoornissen in de psychiatrie die ik volgde vlak nadat ik het wake-up light kreeg, kwam het ook nog aan bod. Uit onderzoek was gebleken dat gezonde proefpersonen bij gebruik van het wake-up light een toegenomen gevoel van fitheid, van uitgeslapen zijn ervoeren. Ik heb dat in elk geval ook ervaren, al kan die ervaring natuurlijk gebiased zijn door die wetenschap...

Anoniem zei

Inslapen lukt me beter als ik Reiki toepas. Daarbij concentreer ik me op mijn ademhaling.
Maar ostaan blijft tot nog toe een probleem. Zo'n wake-up-light wil ik ook!

Anoniem zei

Anders' tip:
maak 'n wandeling
in je gedachten dan, hè...
met alle details van wat je onderweg tegenkomt.
Het moet dus 'n bekend stukje zijn.
ergens...

ps. een zeil- of fietstochtje mag natuurlijk ook.
Helpt Anders al jaren in 'n diepe slaap ; )

Tamara zei

Dat wake-up lichtje lijkt me super! Je zou bijna het-moeten-wakker-worden gaan leuk vinden!
Hopelijk brengen de middeltjes soelaas!

annava zei

Ik heb er na mijn scheiding ook last van gehad en toen moest ik van de dokter iets nemen, al was het maar voor even maar dan kon ik toch verder.
Ik nam toen sedinal (http://www.sedinalplus.be/nl/) een plantaardig middeltje. Normaal ben ik niet zo voor pillen nemen maar omdat het plantaardig is en omdat het me verdomd veel rust geeft neem ik het nu, 9 maanden later, nog steeds.

tijdtussendoor zei

@iedereen:Bedankt voor de tips!
@annava:Het is inderdaad sedinal en ik vind het ook erg rustgevend.