maandag 21 december 2009

Zwarte poezensneeuw.

Als je ze geen eten geeft dan komen ze niet meer, zegt ze smalend. Dat is zo. Alles wat leeft moet eten om te kunnen blijven leven, antwoord ik, evenzeer een beetje schamper. En dat het logisch is ook.

De zwerfkatten hebben op het terras van onze leefgroep een tweede thuis gevonden. Het eten dat we normaal zouden wegsmijten, doen we nu in een bakske voor die buitenpoezen. Niet dat ik zo een poezenmens ben maar die zwervers zijn tevreden met de maaltijdoverschotten, en ik allang blij dat ik het eten niet in de vuilbak moet smijten.

Nu mag het niet meer. En ik snap niet waarom, maar met een goede bedoeling mag je gangbare regels al eens aan je laars lappen.

Dus hebben we nu kartonnendozen met dekentjes erin aan onze terrasdeur staan. Want zo’n kattenstaartje dat bibbert van de koude is toch echt zielig. En oogjes wijd open van de honger ook.

Wat we gaan doen als die poezenbrigade weer binnenkomt, weet ik niet. Ik denk dat ik ze op ons terras stuur. Maar dan zonder het dagelijks tasje koffie.

6 opmerkingen:

kaat zei

Mag dat niet ? Weeral iets bijgeleerd. Laten verhongeren of laten sterven van de kou dan ? Lijkt mij ook niet echt 'juist'.

Fluitenkruid zei

He getver, wat kunnen mensen toch hard zijn. Een beestje dat honger heeft geef je toch gewoon iets te eten, helemaal als je het over hebt en anders weg moet gooien.

veerle zei

Waar ik vroeger werkte liep de directie ook niet hoog op met die zwerfkatten, maar de 'gasten' vonden ze leuk, en dat zal bij jullie waarschijnlijk net zo zijn.

adelheid zei

Ook waar ik werkte...
't Gaat over risico op ziekte, zegt men; nu ik vermoed dat die mentaliteit ooit wel zal keren, en men terug de positieve kanten ervan zal benadrukken. Die er zeker zijn voor de bewoners!

**Sabine** zei

ik zou die poezies ook eten geven hoor.... zeker restjes.
Langs de andere kant is het aanmoedigen van het instandhouden van zwerfkatten (naast de mogelijke verspreiding van ziektes) ook ecologisch een minder goed idee.
"Een beestje dat honger heeft geef je toch gewoon iets te eten" geldt waarschijnlijk ook enkel voor aaibare diertjes (of nuttige) maar bv ratten zouden daar ook van durven gaan profiteren.
Soit, ik geloof zeker in het heilzaam zijn van contact met dieren en zorg voor dieren voor instellingsmensen. Meer zelfs: ik zou dat graag wat meer zien gebeuren, in meer gecontrolleerde omstandigheden.

zapnimf zei

Ik gok dat dat niet mag omdat eten buiten ratten aantrekt.

Bij ons zit er zelfs een roodborstje mee aan de kattenbak (die euh... dus buiten staat, ratten of niet)