woensdag 21 januari 2009

Barack Hussein Obama.

Mijn zoektocht naar ‘hoop’ begon in de dikke van Dale. Het boek voor Nederlandse taal. Het woord spookte door mijn hoofd na de beelden van gisterenavond. De hoop van miljoenen op de schouders van één man. Gisteren bij zijn eedaflegging haperde hij even. Gespannen luisterde ik hoe hij zich herpakte, even zag ik iets kwetsbaar in deze oppergod.

Wensende verwachting, dat iets goed is, dat nog onzeker in de toekomst ligt, werkelijkheid zal worden. Geloof, hoop en liefde. Zwart op wit in het woordenboek.

Ergens lees ik tussen hoop en vrees leven. In onzekerheid over zijn lot. Het beschrijft een beetje wat ik voel. Gaat hij kunnen waarmaken wat velen voor hem niet hebben verwezenlijkt? Zal hij het echt kunnen, een oplossing bieden voor alle mensen die leven aan de rand? Heeft hij de kracht van een vredesredenaar, die kan doordringen binnenin een fundamentalistisch brein? Gaat hij zich omringen met de juiste mensen? Zal hij blijven denken aan zijn vader die weleer niet bediend werd in een restaurant omwille van zijn huidskleur?

Ik kijk naar de vastberaden trek om zijn mond, zijn perfect kortgeschoren hoofd. De glimlach die zijn gezicht volledig oplicht. De zekerheid in zijn ogen terwijl hij de wereld in kijkt. Wat hoop ik, samen met vele anderen, dat hij voor verandering kan zorgen. De hoop die er voor zorgt dat mensen zich verbinden, ontroert me.

Ik wens hem een hemel van succes.

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Sjiek stukje. Hoe hij ook mag evolueren, wat wij gezien hebben is een man uit één stuk, en dat was toch al een tijdje geleden... ;o)

Anoniem zei

't Zal alleszins vee ltijd kosten om die verandering teweeg te brengen. Maar ik hoop ook dat het lukt.

Sabine zei

hoop en wens...

ik vin het signaal in ieder geval al zeer ok

ik vertrouw erop dat hij zal doen wat hij kan

ik hoop dat hij veel kan; voldoende kan

geen makkelijke opdracht

zapnimf zei

'k ben eens curieus. De ontroering was er alleszins ook gisteren.

Anoniem zei

Of zoals een vierjarige (!) mij blij zei:
Obama is uit Afrika gekomen om de baas in Amerika te zijn.
Blijkbaar pikt iedereen er iets van op, van de de hoop en blijdschap.

Anoniem zei

De man heeft genoeg uitstraling om niemand onberoerd te laten. Hopelijk kan hij zijn beloften een beetje waarmaken en lopen er geen mensen over zijn weg die tegen zijn kleur zijn.

Anoniem zei

btw: 't was niet Obama die twijfelde 't was de voorzitter John Roberts van het Amerikaans Hooggerechtshof die een aantal woorden in foute volgorde voorlas. ;-)

Anoniem zei

Het is althans een verstandig man. Dat alleen al geeft hoop.

Anoniem zei

Het zal ontzettend spannend worden allemaal. Ik hoop met je mee en wens hem hetzelfde!