dinsdag 3 juni 2008


Ik dacht aan 'Het meesterstuk' toen ik door de bibliotheek liep en een klein,
mij onbekend boekje van Anna Enquist tegenkwam.
Thuisgekomen zocht ik naar het boek.
Eigenlijk vooral naar de datum van aankoop.
Daaraan zou ik ook kunnen zien in welke periode van mijn leven
ik het boek gelezen heb.
1994, staat er in mooi handschrift naast mijn naam.
Ik herinner me een roman over een kunstenaarsfamilie.
De ambitieuze kunstschilder.
Zijn kwetsbare en tegerlijkertijd weerbare vrouw.
Een demonische moeder en een getraumatiseerde broer.
Hartsvriendin en psychiater.
Diagonaal lees ik de achterflap.
Meteen voel ik weer de dramatiek in het verhaal.
Elke zin is een stukje poëzie.
Anna Enquist een zeer mysterieuze vrouw,
denk ik, bij het kijken naar haar foto.
Een grote naam in de Nederlandse literatuur.
'Het meesterstuk' is een aanrader.
Ik ga hem op het nachtkastje leggen,
en me nog eens onderdompelen
in het prachtige verhaal.

Geen opmerkingen: