zondag 27 december 2009

Help!

Nu zit ik met iets. Laat ik maar met de deur in huis vallen. Het gaat over het bezoek dat morgen komt en ook erg welkom is. Niets beter dan met mensen die je graag ziet aan de houten tafel. Een zorgvuldig gekozen wijntje en wat lekkere hapjes. Overgoten met gebabbel over gisteren, vandaag en morgen.

Maar het is mijn huis.

Het chronisch tijdsgebrek van de laatste weken is funest voor mijn huishouden. Onze poetsvrouw heeft ook wat verlof. Ja hoor, hoor ik mezelf nog zeggen, neem het gerust een paar weken wat rustiger, ik trek mijn plan wel.

Onze lieve vrienden wonen in een huis uit de boekjes. Altijd proper, altijd netjes. Hapjes en gebak altijd zelf gebakken.

Morgen moet ik werken tot ’s middags en daarna ga ik op staptraining voor ongeveer 20 km. Rond zes uur zal ik thuis aankomen en om acht uur zijn ze hier.

Hoe moet ik in godsnaam mijn huis nog proper krijgen?

Zucht…

13 opmerkingen:

kaat zei

In "Lof der luiheid" van Hodgkinson staat : weinig licht en veel kaarslicht : dan valt de rommel niet op. Wat ook altijd werkt : een effen (als je dat hebt) goedgestreken tafelkleed.
Voor de rest : het zijn je vrienden. En die kennen je toch. Niets van aantrekken zou ik zeggen. Als alles piekfijn zou liggen weten ze ook wel dat dat niet altijd zo is. Maar ik herken heb probleem echt ! Wat dat zelfgebakken betreft kan ik nog een paar 'trukken' geven : de Aveve. Taartjes die je zelf moet afbakken. Maar ik zou er gewoon kopen ;-)

rozebril zei

Hetzelfde als wat Kaat hierboven zegt: niets van aantrekken. Ofwel, als je er echt mee zit: snel snel wat oppervlakkig opruimen, zelf zie je meestal veel meer rommel/vuil dan de bezoekers.
Geniet er maar gewoon van morgenavond!

**Sabine** zei

Nog eentje die het probleem herkent...
Meestal schrik ik van mezelf hoeveel ik 'in nood' klaar krijg als er bezoek komt. (Ok, nu met de kinderen is het onbegonnen werk, maar vroeger lukte het me wel)
Wat ik doe? Zorgen dat de vaat weg is en aanrecht proper (makkie als je een vaatwas hebt)
Ik neem een wasmand en drop daar alle rommel in die ik zou moeten opruimen, en die gaat in de slaapkamer. (desnoods 2)
Dan gauw met een vod over kasten en tafels en planten (oppervlakkig) en dan nog even een dweil erdoor (niet te nat) En dan kan het wel weer.
Maar wat hierboven staat is nog meer waar: het zijn je vrienden, die komen niet op inspectie... Dus genieten maar van elkaar en de -afgehaalde- hapjes. Misschien zijn zij nu eventjes onwennig omdat zij geen tijd hebben om lange wandelingen te maken etc en vragen zij zich af hoe jij hen gaat bekijken als ze niet mee kunnen praten over 'onderweg zijn' omdat zij andere prioriteiten hebben?

vermiljoen zei

Lof der Luiheid, ben dus niet de enige die dat boek kent...
niks van aantrekken.
A clean houss is a lost life. ;-)

Anoniem zei

Je gezellige huis zal met een beetje rommel ook wel gezellig zijn.
En ik heb nog zelfgebakken cake in de diepvries!

Lichtindeduisternis zei

Oh, zo herkenbaar! De truc met de wasmand wordt hier ook elke keer toegepast. En ik heb overal in huis dozen staan met dingen die ooit bijeen gegooid werden als er bezoek in aantocht was en nog altijd niet opnieuw leeg gemaakt zijn. En onlangs hoorde ik van een vriendin dat het haar een goed gevoel geeft als het bij een ander (lees: bij ons) slordiger/vuiler is dan bij haar. De vriendin in kwestie heeft wel regelmatig stressklachten. Ik nooit. Geniet van je bezoek!

Fluitenkruid zei

Ach joh, ik zou zeggen: lekker belangrijk, jij hebt in ieder geval genoeg 'stof' om over te praten betreffende je drukke activiteiten. Veel plezier!

Elly S zei

Vroeger (voor je weet wel) zou ik het ook een ramp gevonden hebben, maar nu weet ik beter...

Het is de warmte en de sfeer die telt; de rest is écht bijzaak.
En ik ben er zeker van dat die eerste twee bij jou wel goed zitten!

zapnimf zei

Ja hoor, hier nog zo eentje.

Ruim een beetje op met de franse slag, dat valt op, hoe proper je huis is, niet.
En voor de rest, of het zijn vrienden of het zijn geen vrienden, in allebei van de gevallen doet het er niet toe hoe je huis erbij ligt.

Tricky zei

het is JOUW huis, schreef je toch?! voila, daar heb je het antwoord al... in jouw huis is het zoals het bij jou is... en dat is nu mss niet zo heel erg schoon allemaal, maar vooral gezellig, en warm en uitnodigend... niks van aantrekken, eventueel de tips gebruiken van hierboven en vooral... jezelf zijn en blijven en ... genieten van je bezoek!!!
en wat een grappige, erg toepasselijke woordverificatie krijg ik hier nu toch: 'housi'
wel ja, een nieuw woord voor de gezellige huiselijkheid mét stof dat nog niet geveegd werd: 'housi'
maak het gezellig 'housi' daar vanavond meid!

veerle zei

Waarom is dit toch zo herkenbaar?

Menck zei

Ondertussen is het al geweten hoe je het voor mekaar kreeg. Maar weten wij het nog niet, vaneigens. Vertel!

Veerle zei

Inderdaad, zeer herkenbaar. Meestal beperk ik me tot het opruimen van het ergste(kussens netjes in de zetel, en zo van die dingen), eens overal met de stofzuiger passeren (echt schoonmaken doe je beter na het bezoek), en een check van het toilet.
En vooral: geniet van je avond